Tuning
Het is de kunst om zoveel mogelijk vermogen uit je motorblok te halen. Want wie wil er niet meer koppel of pk's! Ik heb er voor gekozen om de lucht inlaat en uitlaat te verbeteren. Dit zijn de eerste handelingen die je aan moet pakken als je wilt gaan tunen. Ik heb als eerste gekozen voor een openlucht filter van K&N. Zo kan de motor meer lucht inademen. De standaard filter van de Vitara zit in een gesloten box. De lucht word dan via een luchtkanaal langs het spatscherm links voor gehaald. Met een openlucht filter kan het filter rondom lucht aanzuigen en zo kan de motor meer lucht inademen. Volgens K&N moet de motor zuiniger lopen en een enkele pk meer opleveren. Dit is erg moeilijk te bevestigen. Wat ik wel ondervind is dat de motor een mooiere sound geeft en dat de motor iets sneller reageerd op het gaspedaal. Verder heb ik de katalysator verwijderd die tussen het spruitstuk en de einddemper zit. Door deze te verwijderen is de flow van de uitlaat beter omdat een kat weerstand geeft. Om het dan af te maken kun je een spaghettispruitstuk monteren. Het verschil met de originele is dat deze voor elk uitlaat kanaal van het motorblok een aparte afvoerbuis heeft. Daardoor kan de motor makkelijker zijn gassen kwijt. Dit alles bij elkaar geeft wel een merkbaar beter resultaat! Tijdens het optrekken is ie wat vlotter geworden en vooral in het lagere toeren gebied. Bedenk wel, onze bolides zijn geen race auto's en worden dat ook niet! Maar in het terrein is meer koppel wel handig en dat krijg je hiermee. Gaan we nu kijken naar het benzine verbruik kan ik zeggen dat je bijna niks merkt. Ik rijd nu nog steeds rond de 1 op 9....10. Ga je echt flink jagen in het toeren gebied dan verbruikt je auto aanzienlijk meer! Maar dat is logische. Op d e foto's hieronder kun je mijn spaghettispruitstuk zien zitten. Ook zie je een klein stukje van het openlucht filter.