Vervangen van wiellager achteras
Hier zal ik proberen om duidleijk uit te leggen hoe je het wiellager achter zelf kunt vervangen. Mijn auto moest zoals elk jaar weer apk gekeurt worden. Hij werd afgekeurt op teveel speling op het linker achterwiel. Er werd gevraagd of dat gelijk gerepareedr moest worden en ik zei uiteraard nee! Ik doe alles zelf en dat bespaard ook een hoop geld. Ik heb dus een nieuw lagerset besteld. Dit was voor mijn Spaanse Vitara uit 1993 bestelnummer SKS VKBA 3220. Hier zitten gelijk nieuwe olie keerringen bij en een nieuwe krimpring. Met deze set ben je dus compleet.
Ik heb mijn complete achter-as onder de auto vandaan gehaald omdat ik nog wat andere klusjes moest doen aan de as. Maar dit is niet nodig wanneer je alleen het lager wilt vervangen. Als eerste heb ik de olie uit de achter-as laten lopen. Dit zou niet nodig zijn wanneer je de as even opkrikt aan de kant waar je het lager moet vervangen. De olie loopt dan de andere kant op
|
|
Alle olie loopt nu uit de achter-as. Dit vangen we op en kunnen we terug gieten mist deze nog in goede staat is. |
Nu kunnen we beginnen met het echte werk. Haal de trommel van de reminstallatie eraf. Nu kun je de remschoenen, remcilinder en de steek-as zien zitten. De steek-as moet er immers helemaal uit. Dit gaat een stuk eenvoudiger als je een steek-as trekker hebt. Ze kosten maar in de winkel 195 euro Hahahhahahahah..........Ik heb dus op de draaibank er zelf een gemaakt. Mocht je geen steek-as trekker hebben kun je eventueel de trommel binneste buiten terug monteren met de vier moeren en dus kun je voorzichtig tegen de trommel tikken zodat de steek-as eruit komt
|
|
Hier is de steek-as trekker aan het werk. Je schuift een zwaar massief stuk ijzer heen en weer overe en stang met aan het uiteinde een stop. |
|
|
Hier overeind staat de steek-as. Onderop zie je het wiellager zitten samen met de krimpring. Deze gaan we allebei vervangen. |
|
|
Hier is de steek-as verwijderd. Je kan nu zo door de achter-as heen kijken. Het enige wat nu nog verwijderd moet worden is de oude olie keerring. |
|
|
Ik heb de olie keerring en klein beetje los gehaald om goed te kunnen zien wat we weg moeten halen. Die ring die je nu ziet die ietsje scheef zit is de olie keerring. Haal hem voorzichtig met een schroevendraaier weg. |
|
|
Hier is ook de olie keerring verwijderd. Maak alles een beetje schoon. Dit maakt de montage makkelijker en zo kan zand of andere troep geen roet in het eten gooien. |
Oke, nu zijn even mijn foto's op. Ik heb helaas geen foto's van het verwijderen van het lager van de steek-as. Maar dit kan ik denk wel overbrengen via een lap tekst hahahahha.........
Als we de steek-as recht overeind zetten met het lager naar beneden dan gaan we niet de kist in met de tekst die ik schrijf. Als het goed is zie je boven het lager een soort dikke ijzeren ring zitten. Dit noemen we een krimpring. Deze word gloeiend heet gestookt met een vlam zodat deze uitzet. Het gaat niet om milimeters maar hondertste van een milimeter. Doordat de ring ietsje groter word kan hij over de steek-as geschoven worden. Als hij afkoeld krimpt hij strak over de steek-as heen en kan geen kant meer op. Dit is een borging van het lager. Om de oude te verwijderen moeten we voorzichtig twee platte kanten slijpen aan de krimpring. Doe dit met een slijptol en ga voorzichtig te werk. Slijp net zo ver totdat je net niet de steek-as zelf raakt. Doe dit aan twee kanten en sla de krimpring eraf. Zie je dit niet zitten ga dan naar een garage met de steek-as en vraag of ze de krimpring eraf willen persen. Als de krimpring verwijderd is kan het lager eraf gehaald worden. Deze kunnen goed vast zitten en dan mag je hem gerust slopen! Deze is toch al kapot volgens de APK meester........
Als eenmaal ook het lager verwijderd is kunnen we beginnen met het in elkaar zetten van het hele zooitje. Pak je nieuwe lager en schuif deze weer over de steek-as naar benenden. Klop hem voorzichtig met een kunststof hamer tegen de borgrand van de steek-as. Dit merk je vanzelf, want het lager gaat niet verder meer naar beneden dan. Stook nu de nieuwe krimpring op. Gebruik een goeie grote vlam! Met een aansteker gaat het je niet lukken......LOL hahhaa......
Als de krimpring gloeiend heet is kun je hem MET EEN TANG over de steek-as laten glijden. Klop hem eventueel met een ijzere hamer (kunststof smelt) strak tegen het lager aan. Laat hem af koelen en zet het lager dik in het vet. Zo schuift hij straks makkelijker in de achetr-as. Als het goed is heb je nu zoiets als wat ik heb
|
|
Het nieuwe lager zit op de steek-as gemonteerd. Ziet er weer mooi uit! Je ziet ook de nieuwe krimpring zitten. |