TechniekSuzuki

Zelf gemaakte bodylift

Mijn vitara is voorzien van een 9 cm body lift. Wat zijn nou de voor en nadelen van een bodylift? Dat zal ik nu kort bespreken.
Met een bodylift is het de bedoeling dat je de body (al het blikwerk) omhoog brengt ten opzichte van het chassis. Normaal gesproken zitten er tussen de body en het chassis rubbers om trillingen te dempen. Als we nou onder de rubbers iets van een spacer (vullend iets) monteren kunnen we de body ophogen. Het grote voordeel van een bodylift is dat er meer ruimte zal komen in de wielkasten. Daardoor kun je grotere banden monteren. En grotere banden hebben weer als gevolg dat de auto meer bodemvrijheid krijgt en dat weer tegoeden komt in het terrein. Het rendement van een bodylift ten opzichte van een verenlift is erg weinig. Met een bodylift krijg je indirect meer bodemvrijheid door de grotere wielen. Maar met een verenlift is elke centimeter die de veren langer zijn dan de originele gelijk terug te zien in bodemvrijheid. Als we gaan kijken naar wat een bodylift kost en wat een verenlift kost is een bodylift veel aantrekkelijker. Dit is als je zelf een beetje handig bent goed zelf te doen. De kosten zitten hem dan alleen nog in de langere vulslang voor benzinetank en wat ijzeren blokken die tussen de body en het chassis komen.

Ik zal nu proberen uit te leggen hoe je een bodylift kan maken.
Zorg er eerst voor dat je minimaal 8 stalen blokken hebt die gemaakt zijn van vierkant koker profiel van een redelijke wanddikte. Denk aan een afmeting van 80x80x4 [ ]
Zaag dan van dat kokerprofiel stukken van ongeveer 70mm. Meet daarna op wat de dikte is van de bouten die onderaan de body zitten en boor in het midden van de 8 stukken blokken de dikte die je gemeten hebt met een marge van 1mm om iets makkelijker te kunnen monteren.

De bouten onder de body zitten op de volgende plaatsen:
• Links en rechts voor onder de koplampen (demonteer koplampen)
• Dan vanaf voren gezien net achter de wielkasten
• Dan vanaf voren gezien net voor de achterste wielkasten
• Dan bij de achterbumper links en rechts (demonteer achterbumper)

Als je de 8 blokken klaar hebt demonteer je de auto. Haal voor en achter bumper eraf. Demonteer dan de gril en koplampen. Dan gaan we naar binnen, demonteer het middenconsul waar de versnellingspoken doorheen komen.

Dan maak je het reservoir voor de stuurbekrachtiging (indien aanwezig) onder de motorkap los. Deze zit als je voor de motor staan rechts. Dan maak je in de wielkast die voor bij de bestuurder zit de remleiding los waar hij door het scherm heen komt van de body. Haal aan de andere kant alleen het schuifklipje weg zodat de leiding vrij kan bewegen. Maak nu de stuurstang aan een kant los. Maak het verdeelblokje wat tegen de binnenkant van de rechter chassis koker aan zit los. (aan bijrijders kant) Deze zit vast met twee bouten. Haal de vulslang van de benzine tank los. Nu kan je alle 8 de punten waar de body mee aan het chassis vast zit losdraaien. Pak nu twee krikken en plaats deze onder de body. Doe kant voor kant om verschuiven te voorkomen. Zet ook een houten balkje onder de body en tussen de krik om schade te voorkomen. Draai nu heel voorzichtig krik voor krik de body een stukje omhoog. Draai niet in een keer heel veel en loop regelmatig rondom de auto om te kijken of er niks te strak komt te staan.
 


Draai vervolgens zo ver dan je de stalen blokken ertussen kan leggen. Laat wel de rubbers ertussen om trillingen te voorkomen. Laat de body nu langzaam weer zakken en doe zo ook de andere kant. Maar let wel telkens op wat er gebeurt! Na het monteren van de 8 blokken kunnen we gaan beginnen met monteren. Je zult merken dan de versnellingspoken nu tekort zijn geworden. Verleng deze door een stuk metaal (bout) ertussen te lassen. Ook de stuurstang kan te kort zijn. Normaal schuift de stuurstang wel uit, maar mocht hij nog tekort wezen maak dan een tweetal metalen bussen en monteer die ertussen. Voor de voor en achter bumper is het een beetje improviseren. Ik heb achter een paar blokken gemaakt waaraan daarna de bumper gemonteerd kon worden.

Aan de Voorklant heb ik een tweetal plaatjes gelast aan de blokken van de bodylift waaraan daarna de voorbumper gemonteerd kon worden. Monteer achter de langere vulslang. Boor in de wielkast voor bij de bestuurder nu een gat voor de remleiding. Meet het bovenste gat eventjes op en boor hetzelfde gat zo laag mogelijk opnieuw in het scherm en moteer de remleiding. Het verdeelblok wat rechts tegen de binnenkant van de chassis koker zat moet nu ook weer gemonteerd worden. Alleen nu niet meer met twee boutjes maar met een. Pak het onderste gat van het blokje en leg dat gat op het bovenste gat op de chassis koker en stop daar de bout in. Monteer rechts voor bij de bijrijder de remleiding weer. Monteer voor de rest alles wat nog over is en klaar is je bodylift.

 

| Privacy Policy | Contact | ©2003 De Ploeteraar
banner