
Nieuwschierig geworden naar het forum van de VPC? Klikt u dan snel op het bovenstaande logo.
Zelf gemaakte bodylift
Mijn vitara
is voorzien van een 9 cm body lift. Wat zijn nou de voor en nadelen
van een bodylift? Dat zal ik nu kort bespreken.
Met een bodylift is het de bedoeling dat je de body (al het blikwerk)
omhoog brengt ten opzichte van het chassis. Normaal gesproken zitten
er tussen de body en het chassis rubbers om trillingen te dempen. Als
we nou onder de rubbers iets van een spacer (vullend iets) monteren
kunnen we de body ophogen. Het grote voordeel van een bodylift is dat
er meer ruimte zal komen in de wielkasten. Daardoor kun je grotere banden
monteren. En grotere banden hebben weer als gevolg dat de auto meer
bodemvrijheid krijgt en dat weer tegoeden komt in het terrein. Het rendement
van een bodylift ten opzichte van een verenlift is erg weinig. Met een
bodylift krijg je indirect meer bodemvrijheid door de grotere wielen.
Maar met een verenlift is elke centimeter die de veren langer zijn dan
de originele gelijk terug te zien in bodemvrijheid. Als we gaan kijken
naar wat een bodylift kost en wat een verenlift kost is een bodylift
veel aantrekkelijker. Dit is als je zelf een beetje handig bent goed
zelf te doen. De kosten zitten hem dan alleen nog in de langere vulslang
voor benzinetank en wat ijzeren blokken die tussen de body en het chassis
komen.
Ik zal nu proberen uit te leggen hoe je een bodylift
kan maken.
Zorg er eerst voor dat je minimaal 8 stalen blokken hebt die gemaakt
zijn van vierkant koker profiel van een redelijke wanddikte. Denk aan
een afmeting van 80x80x4 [ ]
Zaag dan van dat kokerprofiel stukken van ongeveer 70mm. Meet daarna
op wat de dikte is van de bouten die onderaan de body zitten en boor
in het midden van de 8 stukken blokken de dikte die je gemeten hebt
met een marge van 1mm om iets makkelijker te kunnen monteren.
De bouten onder de body zitten op de volgende plaatsen:
• Links en rechts voor onder de koplampen (demonteer koplampen)
• Dan vanaf voren gezien net achter de wielkasten
• Dan vanaf voren gezien net voor de achterste wielkasten
• Dan bij de achterbumper links en rechts (demonteer achterbumper)
Als je de 8 blokken klaar hebt demonteer je de auto.
Haal voor en achter bumper eraf. Demonteer dan de gril en koplampen.
Dan gaan we naar binnen, demonteer het middenconsul waar de versnellingspoken
doorheen komen.
Dan maak je het reservoir voor de
stuurbekrachtiging (indien aanwezig) onder de motorkap los. Deze
zit als je voor de motor staan rechts. Dan maak je in de wielkast
die voor bij de bestuurder zit de remleiding los waar hij door het
scherm heen komt van de body. Haal aan de andere kant alleen het
schuifklipje weg zodat de leiding vrij kan bewegen. Maak nu de stuurstang
aan een kant los. Maak het verdeelblokje wat tegen de binnenkant
van de rechter chassis koker aan zit los. (aan bijrijders kant)
Deze zit vast met twee bouten. Haal de vulslang van de benzine tank
los. Nu kan je alle 8 de punten waar de body mee aan het chassis
vast zit losdraaien. Pak nu twee krikken en plaats deze onder de
body. Doe kant voor kant om verschuiven te voorkomen. Zet ook een
houten balkje onder de body en tussen de krik om schade te voorkomen.
Draai nu heel voorzichtig krik voor krik de body een stukje omhoog.
Draai niet in een keer heel veel en loop regelmatig rondom de auto
om te kijken of er niks te strak komt te staan.
 |
|
 |
Draai vervolgens zo ver dan je de
stalen blokken ertussen kan leggen. Laat wel de rubbers ertussen
om trillingen te voorkomen. Laat de body nu langzaam weer zakken
en doe zo ook de andere kant. Maar let wel telkens op wat er gebeurt!
Na het monteren van de 8 blokken kunnen we gaan beginnen met monteren.
Je zult merken dan de versnellingspoken nu tekort zijn geworden.
Verleng deze door een stuk metaal (bout) ertussen te lassen. Ook
de stuurstang kan te kort zijn. Normaal schuift de stuurstang wel
uit, maar mocht hij nog tekort wezen maak dan een tweetal metalen
bussen en monteer die ertussen. Voor de voor en achter bumper is
het een beetje improviseren. Ik heb achter een paar blokken gemaakt
waaraan daarna de bumper gemonteerd kon worden.
Aan de Voorklant heb ik een tweetal plaatjes gelast
aan de blokken van de bodylift waaraan daarna de voorbumper gemonteerd
kon worden. Monteer achter de langere vulslang. Boor in de wielkast
voor bij de bestuurder nu een gat voor de remleiding. Meet het bovenste
gat eventjes op en boor hetzelfde gat zo laag mogelijk opnieuw in het
scherm en moteer de remleiding. Het verdeelblok wat rechts tegen de
binnenkant van de chassis koker zat moet nu ook weer gemonteerd worden.
Alleen nu niet meer met twee boutjes maar met een. Pak het onderste
gat van het blokje en leg dat gat op het bovenste gat op de chassis
koker en stop daar de bout in. Monteer rechts voor bij de bijrijder
de remleiding weer. Monteer voor de rest alles wat nog over is en klaar
is je bodylift.